Woodcuts - Bryan Nash Gill

“Het werk dat ik maak zijn opnames van mijn verbinding met de natuur”


De een lijkt nog een jonge god: een sterke bast en volmaakt rond, bijna alsof hij met een passer is getrokken. De ander vertoont al de tekeningen van de tijd: barsten, knoesten, gaten, scheuren; als de rimpels en putjes in het gezicht van een oude wijze vrouw. En weer een derde lijkt de lolbroek van het stel: wild kronkelende jaarringen, een Siamese stam… en verdomd; met een beetje fantasie lijkt die knoest bijna een knipoog. Het kan aan ons liggen, maar hoe langer we kijken naar het werk van de Amerikaanse kunstenaar Bryan Nash Gill (in 2013 onverwacht overleden op 51-jarige leeftijd), hoe meer zijn bomen voor ons tot leven komen. Elk een gezicht. Elk een verhaal. Elk een karakter. Geen boom hetzelfde.

Bryan – opgegroeid in de bossen van Connecticut – was als beeldhouwer altijd al gefascineerd door hout. Toen hij na decennia van omzwervingen terugkeerde naar zijn thuisstaat, besloot hij dan ook om middenin het bos een studio te bouwen. Terwijl hij de omgekapte dennen en sparren zag liggen in het gras, ontstond zo het idee voor zijn eerste woodcut relief print. “Ineens zag ik de golvingen”, vertelde Bryan al voor zijn dood. “Ik zag de textuur, de kleuren, de parallelle lijnen, prachtig naast elkaar in één blok hout. Het vroeg er gewoon om geprint te worden.”

Het gros van zijn modellen vond Bryan op luttele meters van zijn studio, als hij naar brandhout zocht en op omgevallen bomen stuitte. Het begint met het afzagen van een plak, gevolgd door een nauwkeurige behandeling met een vlakschuurmachine. Met een brander brengt Bryan vervolgens meer ‘leven’ in de lijnen. Inrollen met verf en dan volgt een eerste afdruk. Voilà. Het lijkt een fluitje van een cent, maar het is het oog, de hand en de liefde van de kunstenaar die ervoor zorgen dat elke afdruk bij je binnenkomt. “Toen ik op mijn veertiende voor het eerst in een stad terecht kwam en verdwaalde, stond ik te trillen op mijn benen. Maar in het bos is het anders. Daar heb ik me nog nooit verloren gevoeld. Hoe verdwaald ik ook was.”



Meer Bryan
Ben jij net als wij onder de indruk van het werk van Bryan koop dan het 128 pagina tellende koffietafelboek ‘Woodcut’.

bryannashgill.com

Wait for it...